• LOB-lesbrieven

Profielkeuze: instructie begeleider


In klas 3 havo maakt de leerling dit jaar een belangrijke keuze: de profielkeuze. Een eerste stap om te nemen in dit keuzeproces is uitleg geven aan de leerlingen. Bij deze instructie hoort een PowerPointpresentatie (Havo-3 start Profielkeuze) welke gegeven kan worden in een informatiebijeenkomst voor de leerlingen tijdens een mentoruur. De volgende thema’s komen in de presentatie aan de orde:

  • Wat is een profiel en welke termen horen hierbij?

  • Waar kun je informatie vinden over profielen en bijbehorende sectoren?

  • Welke keuzes dienen er gemaakt te worden en wanneer?

  • Welke vragen stelt de leerling zichzelf en welke informatie heeft hij/zij hiervoor nodig?

  • Welke begeleiding krijgt de leerling vanuit school? 

Naast de algemene uitleg zijn er specifieke keuzes gemaakt vanuit de eigen school. Deze keuzes kunnen aangepast worden in de presentatie. Weet welke informatie je per sheet wil overbrengen op de leerling. Laat leerlingen na de presentatie hun eerste ideeën aankruisen op het instructieformulier van de leerling. Geef aan wanneer de volgende gezamenlijke actie is in het keuzeproces en welke acties zij in de tussentijd dienen te doen.

  1. Algemene gegevens

 

 
OnderwerpProfielkeuze
Doelgroephavo 3
DoelenBasisinformatie geven over de profielen en de begeleiding bij dit keuzeproces vanuit de school  
Totale tijdsduur

50-60 min uitleg door decaan/mentor per klas

 

Activiteit(en) leerling

De leerling luistert naar de uitleg

De leerling noteert zijn eerste ideeën bij interessante sectoren en profiel(en)

Activiteiten begeleider

  • Voor de activiteit



     
  • Tijdens de activiteit
     
  • Na de activiteit

 

Vul het schoolspecifieke deel van de presentatie in en weet wat je bij elke sheet aan uitleg gaat geven. Geef de leerlingen de instructie en zet internet en andere systemen open om naar te verwijzen gedurende de presentatie.

Presenteert powerpoint, bespreekt mogelijke vragen.

Laat leerlingen na de presentatie hun eerste ideeën aankruisen op het instructieformulier van de leerling. Geef aan wanneer de volgende gezamenlijke actie is in het keuzeproces en welke acties zij in de tussentijd dienen te doen.

B. Benodigdheden 
BegeleidersDecaan/mentor.
WerkmateriaalLeerling instructie/mentorinstructie en PowerPointpresentatie  
C. Uitleg oefeningen 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor nieuws over onze activiteiten

Bedankt voor je aanmelding!

Je ontvangt vanaf nu nieuws over onze activiteiten rechtstreeks in je inbox.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor nieuws over onze activiteiten

Een moment...

* Verplichte gegevens