
Vaardigheden
Uit onderzoek is gebleken dat inzetten op ho-vaardigheden cruciaal is voor studiesucces. Naast specifieke vaardigheden gekoppeld aan een opleiding, wordt van leerlingen en studenten verwacht dat zij ook andere complexe vaardigheden (bijv. 21e-eeuwse vaardigheden, life skills) verwerven om daarmee hun professionele identiteit te ontwikkelen als voorbereiding op hun toekomst. Om de aansluiting tussen vo en ho te bevorderen, is het noodzakelijk dat leerlingen al vroeg starten met de ontwikkeling van deze vaardigheden.

Vaardigheden vo-ho
De werkgroep Ho-vaardigheden van het Rotterdamse Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ heeft een uitgebreid literatuuronderzoek gedaan en in kaart gebracht welke vaardigheden zorgen voor een succesvolle overgang van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs. Tijdens het proces is er samengewerkt met professoren en onderwijsprofessionals van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland Rotterdam, decanen en docenten van verschillende vo-scholen in de regio Rotterdam en Tilburg University om te zorgen voor een breed gedragen document. Het vaardighedenraamwerk bestaat uit drie hoofdcategorieën: persoonlijke vaardigheden, sociale vaardigheden en studievaardigheden. Per categorie zijn vaardigheden en deelvaardigheden beschreven. Kijk hieronder bij 'vaardighedenraamwerk' voor een overzicht.
In de klas
Hoe krijg je leerlingen en studenten gemotiveerd en hoe kunnen ze hun eigen leerproces aansturen en in goede banen leiden? Hoe creëer je een verrijkende en empowered leeromgeving voor iedereen? Hoe zorg je voor een match tussen wat van de studenten wordt verwacht (zelfsturing) en wat de (aankomende) student verwacht (duidelijke instructies)? In de WERKplaats Aansluiting vo-ho is materiaal ontwikkeld voor beantwoording van deze vragen. En nog beter: om ermee aan de gang te gaan in de klas.
Vaardigheden vo-ho
De werkgroep Ho-vaardigheden van het Rotterdamse Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ heeft een uitgebreid literatuuronderzoek gedaan en in kaart gebracht welke vaardigheden zorgen voor een succesvolle overgang van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs. Tijdens het proces is er samengewerkt met professoren en onderwijsprofessionals van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland Rotterdam, decanen en docenten van verschillende vo-scholen in de regio Rotterdam en Tilburg University om te zorgen voor een breed gedragen document. Het vaardighedenraamwerk bestaat uit drie hoofdcategorieën: persoonlijke vaardigheden, sociale vaardigheden en studievaardigheden. Per categorie zijn vaardigheden en deelvaardigheden beschreven. Kijk hieronder bij 'vaardighedenraamwerk' voor een overzicht.
In de klas
Hoe krijg je leerlingen en studenten gemotiveerd en hoe kunnen ze hun eigen leerproces aansturen en in goede banen leiden? Hoe creëer je een verrijkende en empowered leeromgeving voor iedereen? Hoe zorg je voor een match tussen wat van de studenten wordt verwacht (zelfsturing) en wat de (aankomende) student verwacht (duidelijke instructies)? In de WERKplaats Aansluiting vo-ho is materiaal ontwikkeld voor beantwoording van deze vragen. En nog beter: om ermee aan de gang te gaan in de klas.