WERKplaats

WERK­plaats

De WERKplaats Aansluiting vo-ho biedt scholen en opleidingen in de regio Rijnmond de kans te experimenteren en in gezamenlijkheid te werken aan innovatieve ontwikkelingen die een duurzame plek binnen de instellingen krijgen. Experimenten zijn gericht om het onderwijs beter te laten aansluiten op het hoger onderwijs: van vo naar ho of juist andersom: van ho naar vo. Met de voorgekookte experimenten helpen we je op weg met een experiment, met een vrij experiment bepaal je zelf de inhoud van het experiment.

WERKplaats

Voor­ge­kook­te ex­pe­ri­men­ten

Voor LOB, Ho-vaardigheden, PWS-doorlopende lijn (onderzoeks)vaardigheden en Taalvaardigheid. Hieronder vind je alle informatie over de experimenten en het aanvraagformulier.

Vrije ex­pe­ri­men­ten

Bepaal zelf waarmee je aan de slag wilt. Ben je op zoek naar een manier om je onderwijs beter te laten aansluiten op het hoger onderwijs: van vo naar ho of juist andersom: van ho naar vo? In de WERKplaats Aansluiting vo-ho kunnen collega’s gefaciliteerd werken aan innovatieve ontwikkelingen die een duurzame plek binnen de instelling krijgen. Een vrij experiment is gericht op docenten, leerlingen/studenten of het PTA/curriculum en je bent vrij om zelf een relevant experiment uit te denken. Heb je een goed idee dat je al jaren wil uitproberen? Met een experiment krijg je tijd om dit te doen! Hieronder vind je alle informatie en het aanvraagformulier.

El­lis Wer­ten­broek

e.j.m.wer­ten­broek@hr.nl
  • Programmaleider

Voor­ge­kook­te ex­pe­ri­men­ten

Voor LOB, Ho-vaardigheden, PWS-doorlopende lijn (onderzoeks)vaardigheden en Taalvaardigheid. Hieronder vind je alle informatie over de experimenten en het aanvraagformulier.

Vrije ex­pe­ri­men­ten

Bepaal zelf waarmee je aan de slag wilt. Ben je op zoek naar een manier om je onderwijs beter te laten aansluiten op het hoger onderwijs: van vo naar ho of juist andersom: van ho naar vo? In de WERKplaats Aansluiting vo-ho kunnen collega’s gefaciliteerd werken aan innovatieve ontwikkelingen die een duurzame plek binnen de instelling krijgen. Een vrij experiment is gericht op docenten, leerlingen/studenten of het PTA/curriculum en je bent vrij om zelf een relevant experiment uit te denken. Heb je een goed idee dat je al jaren wil uitproberen? Met een experiment krijg je tijd om dit te doen! Hieronder vind je alle informatie en het aanvraagformulier.

El­lis Wer­ten­broek

e.j.m.wer­ten­broek@hr.nl
  • Programmaleider

Op­breng­sten WERK­plaats

De eerste rondes experimenten werpen hun vruchten af. Bekijk hieronder de resultaten van drie verschillende experimenten.

Op­breng­sten WERK­plaats

De eerste rondes experimenten werpen hun vruchten af. Bekijk hieronder de resultaten van drie verschillende experimenten.

  • PWS

Op­brengst ex­pe­ri­ment PWS in­ter­ac­tie­ve leer­lin­gen­han­de­ling Fa­rel­col­le­ge

Het Farelcollege bracht het ProfielWerkStuk naar een next level met de interactieve leerlingenhandleiding PWS. Met deze handleiding krijgen leerlingen meer handvatten om hun onderzoek gestructureerd uit te voeren. De interactive leerlingenhandleiding, bijbehorende opdrachten en de leerlingenenquête zijn de opbrengsten van dit experiment.

  • PWS

Op­brengst ex­pe­ri­ment PWS in­ter­ac­tie­ve leer­lin­gen­han­de­ling Fa­rel­col­le­ge

Het Farelcollege bracht het ProfielWerkStuk naar een next level met de interactieve leerlingenhandleiding PWS. Met deze handleiding krijgen leerlingen meer handvatten om hun onderzoek gestructureerd uit te voeren. De interactive leerlingenhandleiding, bijbehorende opdrachten en de leerlingenenquête zijn de opbrengsten van dit experiment.

  • Taal
  • Nederlands

Op­brengst ex­pe­ri­ment Taal­ont­wik­ke­lend Les­ge­ven

Het Einstein Lyceum ging in dit experiment met taalontwikkelend lesgeven aan de slag. Na een in samenwerking met Hogeschool Rotterdam georganiseerde training voor alle docenten werd de nadruk op het maken van schrijfkaders bij toetsen gelegd.

  • Taal
  • Nederlands

Op­brengst ex­pe­ri­ment Taal­ont­wik­ke­lend Les­ge­ven

Het Einstein Lyceum ging in dit experiment met taalontwikkelend lesgeven aan de slag. Na een in samenwerking met Hogeschool Rotterdam georganiseerde training voor alle docenten werd de nadruk op het maken van schrijfkaders bij toetsen gelegd.

  • Ho-Vaardigheden

Op­brengst ex­pe­ri­ment ont­wik­ke­ling Quicks­can vaar­dig­he­den

Hoe weet je welke vaardigheden leerlingen meekrijgen bij diverse vakken en wat er nog ontbreekt? De QuickScan Vaardigheden bevat vragenlijsten voor leerlingen, docenten en beleidsmakers, zodat scholen meer inzicht krijgen hoe vaardigheden worden aangeboden. De Erasmus Universiteit Rotterdam ontwikkelde in samenwerking met Penta Scala Rietvelden en Scholengemeenschap Hugo de Groot dit instrument.

  • Ho-Vaardigheden

Op­brengst ex­pe­ri­ment ont­wik­ke­ling Quicks­can vaar­dig­he­den

Hoe weet je welke vaardigheden leerlingen meekrijgen bij diverse vakken en wat er nog ontbreekt? De QuickScan Vaardigheden bevat vragenlijsten voor leerlingen, docenten en beleidsmakers, zodat scholen meer inzicht krijgen hoe vaardigheden worden aangeboden. De Erasmus Universiteit Rotterdam ontwikkelde in samenwerking met Penta Scala Rietvelden en Scholengemeenschap Hugo de Groot dit instrument.

  • WERKplaats

Vraag ook een vrij of voor­ge­kookt ex­pe­ri­ment aan

Ben je op zoek naar een manier om je onderwijs beter te laten aansluiten: van vo naar ho of juist andersom: van ho naar vo? In de WERKplaats Aansluiting vo-ho van het Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ kunnen collega’s gefaciliteerd werken aan innovatieve ontwikkelingen die een duurzame plek binnen de school/opleiding krijgen.

  • WERKplaats

Vraag ook een vrij of voor­ge­kookt ex­pe­ri­ment aan

Ben je op zoek naar een manier om je onderwijs beter te laten aansluiten: van vo naar ho of juist andersom: van ho naar vo? In de WERKplaats Aansluiting vo-ho van het Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ kunnen collega’s gefaciliteerd werken aan innovatieve ontwikkelingen die een duurzame plek binnen de school/opleiding krijgen.