
Vaardighedenraamwerk
Het vaardighedenraamwerk vo-ho is ontwikkeld op basis van alle verzamelde data en expertise met betrekking tot vaardigheden die zorgen voor een succesvolle overgang van vo naar ho. Uiteindelijk is het vaardighedenraamwerk door de EUR uitgebreid naar het primair onderwijs.

Thema's
Vaardighedenraamwerk vo-ho
Het vaardighedenraamwerk bestaat uit drie hoofdcategorieën: persoonlijke vaardigheden, sociale vaardigheden en studievaardigheden. Per categorie zijn vaardigheden en deelvaardigheden beschreven. Het vaardighedenraamwerk is uitgewerkt in rubrics en vormen zo een leerlijn voor leerlingen van havo en vwo naar het hoger onderwijs. Er is een onderverdeling gemaakt tussen einddoelen voor de onderbouw en de bovenbouw voor havo en vwo. De differentiatie tussen havo en vwo is gebaseerd op literatuur. Het Walburg College en Penta Scala Molenwatering hebben op basis van het vaardigheden raamwerk een vertaalslag gemaakt naar de eigen schoolcontext. Bekijk de rubrics voor inspiratie.
Vaardighedenraamwerk po-vo
De Erasmus Universiteit Rotterdam hecht veel waarde aan doorlopende leerlijnen; oftewel een samenhangend geheel van onderwijsdoelen, inhoud en activiteiten die zijn ontworpen om leerlingen en studenten continu te begeleiden en ondersteunen gedurende hun hele onderwijsloopbaan, van het primair onderwijs (PO) tot het voortgezet onderwijs (VO) en uiteindelijk het hoger onderwijs (HO). Het doel is om een naadloze overgang tussen onderwijsniveaus te bevorderen en ervoor te zorgen dat leerlingen zich op een geleidelijke en samenhangende manier ontwikkelen. Daarom is het vaardighedenraamwerk dat is ontwikkeld in het Rotterdamse samenwerkingsverband “samen werken aan betere aansluiting” door de EUR uitgebreid naar het primair onderwijs.
Vaardighedenraamwerk vo-ho
Het vaardighedenraamwerk bestaat uit drie hoofdcategorieën: persoonlijke vaardigheden, sociale vaardigheden en studievaardigheden. Per categorie zijn vaardigheden en deelvaardigheden beschreven. Het vaardighedenraamwerk is uitgewerkt in rubrics en vormen zo een leerlijn voor leerlingen van havo en vwo naar het hoger onderwijs. Er is een onderverdeling gemaakt tussen einddoelen voor de onderbouw en de bovenbouw voor havo en vwo. De differentiatie tussen havo en vwo is gebaseerd op literatuur. Het Walburg College en Penta Scala Molenwatering hebben op basis van het vaardigheden raamwerk een vertaalslag gemaakt naar de eigen schoolcontext. Bekijk de rubrics voor inspiratie.
Vaardighedenraamwerk po-vo
De Erasmus Universiteit Rotterdam hecht veel waarde aan doorlopende leerlijnen; oftewel een samenhangend geheel van onderwijsdoelen, inhoud en activiteiten die zijn ontworpen om leerlingen en studenten continu te begeleiden en ondersteunen gedurende hun hele onderwijsloopbaan, van het primair onderwijs (PO) tot het voortgezet onderwijs (VO) en uiteindelijk het hoger onderwijs (HO). Het doel is om een naadloze overgang tussen onderwijsniveaus te bevorderen en ervoor te zorgen dat leerlingen zich op een geleidelijke en samenhangende manier ontwikkelen. Daarom is het vaardighedenraamwerk dat is ontwikkeld in het Rotterdamse samenwerkingsverband “samen werken aan betere aansluiting” door de EUR uitgebreid naar het primair onderwijs.
Het vaardighedenraamwerk in overzicht
De werkgroep Ho-vaardigheden van het Rotterdamse Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ heeft een uitgebreid literatuuronderzoek gedaan en in kaart gebracht welke vaardigheden zorgen voor een succesvolle overgang van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs. Tijdens het proces is er samengewerkt met professoren en onderwijsprofessionals van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland Rotterdam, decanen en docenten van verschillende vo-scholen in de regio Rotterdam en Tilburg University om te zorgen voor een breed gedragen document. Op basis van alle verzamelde data en expertise is het vaardighedenraamwerk ontwikkeld.30 okt 2023 · Video
30 okt 2023 · Video